Pressemedelse:
Fernisering på udstillingen;
MODTAGER
d. 12.juni 2020 kl. 18.00 – 21.00
Udstillingen kan ses efter aftale: 13.-19. Juni, Nørrevoldgade 4E,1.1. 5000 Odense C
Udstillingen i vores eget hjem i Odense, er en kompensationsudstilling for aflyst udstilling i Skt Petersborg (grundet
corona)
Støj mellem værker
Anders Qvist Nielsen og Indigo Richards: Modtager
Af Theis Vallø Madsen, ph.d., kunsthistoriker
Det hører til sjældenhederne, at kunstværker går rent igennem. Det sker oftere, at der er støj i
forbindelsen mellem værk og modtager, ligesom der er støj i forbindelsen mellem mennesker. Vi
møder hinanden med et partikelfilter, kan man sige, og hverdagens strøm af ord, lyde og billeder
bliver farvet og forvansket på forskellige måder mellem afsender og modtaer. Det gælder ikke
kun møder i medieret form, f.eks. møder over Zoom og FaceTime, men ethvert møde mellem et
menneske og et kunstværk, en ting eller et andet menneske.
Kunstværker filtrerer også virkeligheden, men de gør det på en bestemt måde. De kan afgrænse
et felt af virkeligheden, vælge et bestemt perspektiv og udelade alt andet. Det giver ikke
nødvendigvis et renere eller mere sandt virkelighedsbillede, men det giver et andet perspektiv på
virkeligheden eller et hjørne af den.
Der er støj i værkerne hos Anders Qvist Nielsen og Indigo Richards, men støjen bliver brugt som
et middel eller motiv snarere end noget, vi må forsøge at se igennem (med).
Anders Qvist Nielsens ”Angry Drawing” er blevet til i et selvpåført vredesudbrud, hvor kunstneren
bruger den fysiske vrede til at trænge gennem filteret. Sorte zigzaggede streger viser tydelige
spor fra udbrudsforsøget. Tegningernes cirkelformede huller husker os på, at tegningen i en vis
forstand er en tynd overflade. Værket er en tynd membran, et filter, hvor en følelse eller en
handling bliver siddende i overfladen. De vrede tegninger er samtidig et resultat af en
performativ handling. De er produceret foran et publikum, som er blevet instrueret i kun at
iagttage vredesudbruddet gennem et spejl. Det skaber en distance, og det er en pointe i sig selv.
Både værket og vreden er en del af et igangværende spil, vi hele tiden opfører for hinanden, og
vreden er ligesom kunstværker en mulighed for at skære gennem forstillelser og kompromisser for
at se tingene på ny.
Indigo Richards’ ”In our Face Time” er en portrætserie, som er blevet til efter digitale møder med
mennesker spredt rundt omkring i verdens corona-nedlukkede lande. Det er nutidens digitale
teknologier, som har gjort serien mulig, og de selvsamme teknologiers begrænsninger er en del
af værket i indirekte forstand. Dårlige lysforhold, kameravinkler og webcams, svigtende
billedkvalitet og ikke mindst et fravær af al den sansemæssige information, man ellers ville få i de
fysiske møder med mennesker face-to-face. Der er støj i forbindelserne, og Indigo Richards
bruger begrænsningerne til at undersøge nye udtryksformer. Her i skitseformens spontane form,
hvor de umiddelbare sanseindtryk er vigtigere end det fine og formfuldendte. Indigo Richards har
koncentreret sig om lys og skygge i ansigtet. De er alle en face, som det hedder, når ansigtet
vender ud mod modtageren, og de har et direkte blik mod modtageren. De dukker frem fra
ingenting som ud af en (digital) tåge.
Nogle af skitserne i akvarel bliver brugt som afsæt til større og mere abstrakte akrylmalerier. De
indgår i udstillingen sammen med vrede tegninger, vrede skulpturer og en video produceret af
de to kunstnere under nedlukningsperioden. Dele af udstillingen skulle have været vist i Skt.
Petersborg, hvor kunstnerne var inviteret til at udstille, før coronavirussen lukkede alt ned.
Både Indigo Richards’ ”In our Face Time” og Anders Qvist Nielsens ”Angry Drawing” er værkserier,
hvor der er indlagt støj og forhindringer i vejen for modtageren. Værkerne bruger støjen i
stedet for at ignorere den, og det er mere spændende end værker, der foregiver at levere noget
rent og rigtigt.
Vi tager hensyn til regeringens seneste retningslinjer, der vil være håndsprit ved indgangen og vi holder afstand til
hinanden. Om nødvendigt lukkes gæster ind i hold ved porten.